Sou a: Dinamització Econòmica, Coneixement i Interior / Internacionalització: URBACT III - RetaiLink

Internacionalització: URBACT III - RetaiLink

RetaiLink és un projecte a potenciar el comerç en ciutats mitjanes, a través del treball conjunt i l'intercanvi d'experiències entre deu municipis d'arreu d'Europa. El projecte, coordinat des del departament d'Internacionalització, i amb el suport de les regidories de Dinamització Econòmica i de Comerç, s'engloba dins el programa URBACT III de la Unió Europea.

   

Igualada és la ciutat líder de la xarxa RetaiLink, que està integrada per Basingstoke (Regne Unit), Fermo (Itàlia), Hengelo (Holanda), Bistrita (Romania), Sibénik (Croàcia), Hoogeveen (Holanda), Liberec (República Txeca), Pécs (Hongria) i Romans (França). Totes tenen en comú que es tracta de ciutats mitjanes, que no són capitals de província i que volen renovar el seu model comercial. Durant els darrers mesos l'equip d'Igualada ha visitat tots els socis per a copsar de primera mà les seves necessitats i els seus punts en comú. S'han detectat reptes relacionats amb el comerç que es produeixen a totes les ciutats, com per exemple els locals buits, la manca de relleu generacional o bé la competència amb les grans superfícies.

Treballar un repte local amb una perspectiva global

La regidora de Dinamització Econòmica i coordinadora del projecte, Àngels Chacón, posa de relleu que la dinamització del comerç és un dels principals reptes d'Igualada i també de moltes ciutats mitjanes d'Europa. Per això ,“vam pensar que, sent un dels desafiaments interns que teníem com a ciutat, un programa URBACT seria una bona manera de trobar-hi solucions”, explica. En aquest sentit, la Lead Expert de RetaiLink, Mireia Sanabria, subratlla que la metodologia del programa URBACT “obre portes a nou coneixement i noves perspectives”.

El comerç com a generador d'activitat econòmica

Durant els propers dos anys, les diferents ciutats posaran en comú els seus reptes i experiències pel que fa a la dinamització del comerç. A partir de l'intercanvi d'informació i el treball conjunt, es desenvoluparan estratègies innovadores que permetin estimular aquest sector, per tal que sigui un tractor de desenvolupament econòmic. En les properes trobades de RetaiLink s'analitzaran condicionants com les normatives i regulacions sobre comerç, la planificació urbanística i la mobilitat, la influència de les TIC, les tendències en els hàbits de consum o els esdeveniments que ajuden a dinamitzar l'activitat comercial.

A través de l'intercanvi d'experiències, cada ciutat haurà de desenvolupar el seu propi Pla d’Acció Local. Àngels Chacón explica que el principal repte d'aquest projecte a nivell local és “consensuar una proposta innovadora i integrada d'Igualada com a ciutat comercial”. A la capital de l'Anoia, el pla d’acció local que sorgeixi del projecte haurà d’integrar el comerç tradicional, les botigues de fàbrica, els outlets i les activitats com el REC.0.

La importància dels grups de suport local

Els principals agents socials, econòmics i polítics relacionats amb el comerç de cada ciutat han estat convidats a constituir el grup de suport local al projecte RetaiLink. En les trobades del grup de suport es parla de comerç des de la perspectiva de tres grans categories: el comportament dels consumidors; l'oferta comercial de les ciutats; i els aspectes relacionats amb urbanisme, mobilitat i normatives.

Al grup de suport d'Igualada s'hi han implicat unes quaranta persones de diferents sectors i entitats com Igualada Comerç, outlets i botigues de fàbrica, l'associació Nou Centre o Fira d'Igualada, entre molts d'altres. La tinent d'alcalde de Dinamització Econòmica expressa el seu agraïment per “la proactivitat i l'actitud receptiva de totes les entitats”, i assegura que en aquestes trobades “el diàleg entre actors és molt positiu”. Un dels primers resultats tangibles d'aquest treball comú és que s'ha iniciat la creació conjunta i consensuada entre els diferents agents del calendari d'activitats i esdeveniments que es faran el 2016 a Igualada.

Paral·lelament al d'Igualada, s'han creat grups locals de suport a les diferents ciutats que participen de RetaiLink. El treball de tots els grups de suport local es posarà en comú en les diferents trobades transnacionals entre els socis del projecte.

Properes passes del projecte

Sis mesos després de la seva arrencada, la xarxa RetaiLink es troba a la recta final de la fase d'implementació.  En les properes setmanes serà avaluat per les autoritats del programa URBACT de la Unió Europea, que decidiran si passa a la segona fase. Si rep llum verda, el projecte entrarà a la fase de desenvolupament, que té una durada de dos anys. Aquesta segona fase se centrarà en l'intercanvi d'informació entre els grups locals i diversos experts, fet que servirà a cada ciutat per a dissenyar un pla d'acció local a mida de les seves necessitats.

Una aposta clau per a la internacionalització d'Igualada

Cal destacar que la capital de l'Anoia és l'única ciutat de Catalunya que lidera una xarxa de ciutats dins d'aquesta edició del programa europeu URBACT III, posant-se al mateix nivell d'altres municipis com Bilbao amb el projecte URBAN3S, Manchester amb el CSDC, Nàpols amb el 2C, Gènova amb l’Interactive Cities o Rotterdam amb el Resilient Europe.

A més, aquesta és la segona vegada que Igualada participa d'un projecte europeu d'aquestes característiques. En l’anterior edició del programa URBACT II, Igualada va liderar el projecte 4D Cities. Entre 2012 i 2015, es va treballar colze a colze amb vuit ciutats europees sobre com orientar el desenvolupament de les ciutats per a millorar la salut de les persones.

Notícies i documents relacionats

  • Compartir