Sou a: Inici / Noticies / 'La importància de ser Frank', el 23 de febrer al Teatre Municipal l'Ateneu

'La importància de ser Frank', el 23 de febrer al Teatre Municipal l'Ateneu

David Selvas concep aquest espectacle com una festa a la vida i un cant a la intel•ligència, l’amor i la llibertat
19-02-2019

La importància de ser Frank, l’obra més exitosa d’Òscar Wilde ara en format de comèdia musical, arriba el proper dissabte, 23 de febrer, a les 21h, al Teatre Municipal l’Ateneu d’Igualada. L’obra està dirigida per David Selvas i és una coproducció entre La Brutal i el Teatre Nacional de Catalunya.

L’obra va tenir precisament un gran èxit al TNC i al teatre Poliorama i ara fa una gira per una vintena de ciutats de Catalunya. Selvas concep l’espectacle com una festa a la vida i un cant a la intel·ligència, l’amor i la llibertat. Aquest divertiment de diàlegs esmolats i interpretacions magnífiques, incorpora música pop, rock i indie en directe, interpretada pels mateixos actors. Els intèrprets, que fan unes actuacions brillants, són Laura Conejero, Miki Esparbé, Mia Esteve, Paula Jornet, Paula Malia, Norbert Martínez i David Verdaguer. La traducció d’aquesta versió és de Cristina Genebat, que defuig el classicisme i la situa a mitjans del segle passat amb un tractament de comèdia musical gairebé de pel·lícula.  El muntatge compta amb cançons originals de Paula Jornet, molt encomanadisses, i amb coreografia de Pere Faura

Les entrades es poden comprar anticipadament al web www.ticketea.com i al Punt de Difusió Cultural i Turística d’Igualada, al c/ Garcia Fossas 2, de dimarts a divendres de 18:30 a 20:30h i dissabte d'11 a 14h. També des d’una hora abans de la funció a la taquilla del teatre, al Passatge Vives. Les localitats tenen un preu de 20, 18 i 15 euros, amb descomptes per a diversos col·lectius. Els joves de fins a 25 anys podran comprar les entrades a 5 euros, acreditant la seva edat amb el DNI, en una proposta que s’emmarca en la campanya Fins als 25 a cinc.

Òscar Wilde: apropar la realitat a l’espectador · La vida d’Òscar Wilde (Dublín, 1854 - 1900) va ser un constant enfrontament amb la moral puritana de l’Anglaterra postvictoriana. Va passar dels cercles socials més selectes de Londres a la presó i a l’ostracisme pel fet de ser homosexual, com narraria a De profundis. Malgrat les seves dots com a poeta i contista i l’originalitat de la seva novel·la, El retrat de Dorian Gray va destacar especialment en el teatre. Hi aborda temes que tracten la rigidesa de la societat victoriana des d’un punt de vista moral i cercant l’humor. Ho fa amb diàlegs, àgils, brillantor de vocabulari i enginy. És molt conegut pel drama bíblic Salomé però, sobretot, per la comèdia burgesa, amb títols com El ventall de Lady Windermere, Un marit ideal, Una dona sense importància o la que s’ha traduït com La importància de dir-se Ernest o La importància de ser Frank.

Ser sincer o La  importància de ser Frank · Com recorda Victòria Camps al pròleg del llibre, “les contradiccions i les paradoxes nodreixen tota l’obra d’Oscar Wilde. També la mentida, però no ens equivoquem: entesa com antirealisme. Estem en l’àmbit de la ficció on tot brolla de la imaginació. La importància de ser Frank és una paròdia extrema d’aquesta tendència que va fer del seu autor un dels homes més irreverents, anticonvencionals, sarcàstics i temuts de l’univers literari del seu temps. La seva va ser una literatura intempestiva, iconoclasta, lúdica. Com va escriure Jorge Luis Borges, “Oscar Wilde fue un homo ludens. Jugó con el teatro, La importancia de llamarse Ernesto o, como quiere Alfonso Reyes, La importancia de ser severo, es la única comedia del mundo que tiene el sabor del champagne”. Una comèdia espurnejant de gotes d’humor i sàtira”.

El director, David Selvas, escriu que “com diu Paco Nieva, La importància de ser Frank és un perfecte somni de teatre, una comèdia despietada i excèntrica, perfecta, bella i onírica com la vida d’una rosa en les estranyes parets d’un jardí vertical; una rosa delicada que ens recorda allò efímer i revelador que té la bellesa i la vida.  Wilde va escriure un giny perfecte ple de saviesa dramatúrgica i d’intel·ligència vital. Amb les seves rèpliques desacomplexades fa que la veritat exploti a la cara dels espectadors que se senten constantment interpel·lats. Wilde obra una gran quantitat de territoris per on es passegen els seus personatges: l’amor, el desig, els orígens, el compromís, la hipocresia, la identitat i, sobretot, la llibertat, la seva tan estimada llibertat, per poder ser qui era i que el va portar a la presó poc després d’escriure La importància de ser Frank. Aquest sentiment de llibertat és present en tota la funció. I potser la concreció més ben trobada d’aquesta llibertat la veiem en dos dels personatges femenins, la Gwendolen i la Cecily, que viuen amb tanta o més intensitat la seva vida somniada que no pas la seva vida real. On són els límits de cadascú de nosaltres? Per què ens autocensurem? Com podem arribar a ser, amb plenitud, nosaltres mateixos?”.

La gloriosa trajectòria d’Oscar Wilde va quedar arruïnada sobtadament amb la condemna a dos anys de presó que l’acusava d’indecència per la seva vida privada, només tres mesos després d’haver es­trenat aquesta comèdia. L’escriptor, que no es refaria d’un cop tan dur, ja havia denunciat sovint la hipocresia d’una societat cada cop més conservadora i controladora sobre la intimitat dels seus ciutadans. Una hipocresia que, de manera premonitòria, esdevindria la protagonista d’aquesta deliciosa obra mestra sobre els em­bolics amorosos de dos joves britànics i les seves secretes dobles vides, la qual anticipa algunes de les principals avantguardes del segle XX.

L’espectacle, nominat als Premis Max de Teatre 2019, ha estat guardonat amb tres premis Teatre Barcelona 2018 com a Millor Espectacle, Millor Actriu de Repartiment per Laura Conejero i Premi Revelació per Paula Jornet, i també amb tres Premis Butaca 2018 a Millor Actriu de Repartiment, Composició Musical per Paula Jornet i Vestuari per Maria Armengol.

  • Compartir