Llum verda al pla de modernització del polígon de Les Comes
L’Ajuntament d’Igualada i la Diputació de Barcelona invertiran, a partir d’aquest any 2018, pràcticament 2 milions d’euros per a la posada al dia del polígon de Les Comes. Aquest dimecres, 4 de juliol, n’ha exposat els detalls l’alcalde de la capital de l’Anoia i president de la Diputació, Marc Castells, acompanyat dels tinents d’alcalde de Qualitat Urbana i de Dinamització Econòmica, Jordi Pont i Patrícia Illa, i del president de l’Associació d’Empreses del Polígon Industrial de Les Comes (AEPIC), Joan Mateu.
L’Ajuntament de la capital de l’Anoia va presentar el Projecte Bàsic per a la Modernització i Millora Integral d’Infraestructures al Polígon Industrial de Les Comes a la convocatòria oberta recentment per la Diputació, dins del seu Pla de Modernització de Polígons. Aquest projecte ha estat finalment un dels millors valorats, juntament amb els presentats per Mataró, Sabadell, Rubí i Berga, i rebrà una dotació total d’1’7 milions d’euros, que es faran efectius de manera fraccionada entre aquest 2018 i el 2020. L’Ajuntament hi afegirà gairebé 250.000 euros més per a fer possibles, de manera immediata, el conjunt d’actuacions previstes en la Fase 1 del projecte.
El polígon de Les Comes · El polígon industrial de Les Comes es va desenvolupar a la part Nord de la ciutat als anys ’80 del segle passat i, per tant, ja acumula prop de quatre dècades d’intensa activitat. En aquell moment va ser dissenyat per a donar resposta a una concepció de l’activitat industrial i a unes necessitats que avui, en ple segle XXI, han canviat. Les noves prioritats en la majoria de polígons passen per optimitzar la mobilitat, l’estacionament, l’eficiència energètica, la recollida de residus o les telecomunicacions i, malgrat els últims anys a Les Comes ja s’hi han fet actuacions destacades en aquesta línia, des del consistori es considera necessària una intervenció profunda que doti de més competitivitat les 350 empreses que avui tenen actives el 88% de les seves 110 hectàrees de sòl, ocupant unes 4.000 persones segons estimacions del departament de Dinamització Econòmica.
El projecte bàsic elaborat per a la modernització i millora del polígon constata que aquest ja compta avui amb una cobertura satisfactòria pel que fa a la distribució d’aigua potable, gas i energia elèctrica, pel que fa a la telefonia i la fibra, i també pel que fa a la xarxa de sanejament i la recollida de residus sòlids. Però, en canvi, la diagnosi posa de relleu que la xarxa d’enllumenat públic, malgrat oferir una cobertura correcta, no està optimitzada des del punt de vista energètic. I destaca també mancances pel que fa a la mobilitat i la seguretat: urbanització original inacabada, capacitat d’estacionament insuficient i aparcament indisciplinat a les voreres, carrils bici sense continuïtat, vegetació descuidada, pavimentació deteriorada o senyalització insuficient, entre altres aspectes.
Àmbits d’actuació · Les conclusions de l’estudi són, doncs, que cal millorar aspectes com l’enllumenat públic i l’eficiència energètica, l’accessibilitat i la mobilitat, l’estacionament dels vehicles pesants i els turismes, la promoció de modes de transport sostenibles, la qualitat de la vialitat interna, la seva comprensió a nivell de jerarquia i senyalització o l’arbrat viari. El conjunt de les actuacions proposades està valorat en 7’2 milions d’euros i ara, entre 2018 i 2020, Diputació i Ajuntament n’invertiran 2 en una primera fase en què es prioritzarà l’enllumenat i la senyalització de tot el polígon i també la mobilitat en dos carrers que ja es consideraven prioritaris, ara fa dos anys, en un estudi de mobilitat elaborat per la mateixa Diputació. Les fases posteriors estan valorades en conjunt en 5’2 milions d’euros i s’abordarien a partir de l’any 2020.
Pel que fa a l’enllumenat públic, tal i com s’ha avançat avui, es volen substituir els prop de 400 fanals de vapor de sodi, ja obsolets, per noves lluminàries tipus LED a tot el polígon. I, a més, en aquelles ubicacions on calgui reforçar la il·luminació, s’instal·laran nous punts de llum. La inversió en aquest capítol serà d’uns 500.000 euros.
La renovació de la senyalització, a banda de contemplar-se com imprescindible per tal de reflectir la nova jerarquia i organització viària, servirà per augmentar el nivell de seguretat dels usuaris del polígon. Es disposarà una nova senyalització vertical i horitzontal completa i es reforçarà la seguretat dels passos de vianants. En aquest cas es preveu invertir uns 30.000 euros.
Però la part més important de la inversió, aproximadament 1’4 milions d’euros, es destinarà a reestructurar la mobilitat als carrers d’Alemanya i Gran Bretanya. Totes dues vies passaran a ser d’un sol sentit de circulació, permetent un millor aprofitament de la seva amplada per a altres usos. D’aquesta manera, es podran reordenar les voreres, pavimentant les franges paral·leles a les façanes i ordenant l’arbrat en escossells, adaptant les voreres a la normativa actual i encabint-hi un carril bici bidireccional. També es reformularà l’estacionament a la calçada, creant una nova franja en semibateria invertida que, un cop s’implanti a tot el polígon, n’incrementarà la capacitat en un 56%. Bona part d’aquestes places, però, ja apareixeran en aquests dos carrers, aprofitant l’espai alliberat per un dels dos sentits de circulació. Les millores de mobilitat en la resta de carrers es farien efectives les fases posteriors.
L’aposta de la Diputació de Barcelona pels polígons · La Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic Local, ha posat en marxa un Pla de Modernització de Polígons, dotat amb 30 milions d’euros.
Aquest pla va partir d’una anàlisi acurada de la situació actual: la demarcació de Barcelona compta en l’actualitat amb més de 1.000 polígons censats. Més de la meitat (60%) ocupen menys de 10 hectàrees, tot i que la superfície mitjana és de 19,2 ha. S’estima que el 40% de tota aquesta superfície industrial està sense activitat econòmica i que el 48% dels polígons i el 58% de les naus són anteriors a 1978, amb els dèficits importants que comporten aquests quasi 40 anys d’antiguitat. Unes mancances que se centren principalment en manteniment i conservació, subministraments bàsics, mobilitat, seguretat, serveis a les empreses i persones i telecomunicacions.
En els darrers trenta anys, les necessitats dels polígons han canviat: s’hi ubiquen serveis, necessiten fibra òptica i la mobilitat sostenible i la indústria 4.0 ja són una realitat. Així doncs, amb l’objectiu d’incrementar la competitivitat de fins a 6.000 empreses i 120.000 treballadors, el pla preveu millorar aquests camps i potenciar la col·laboració publicoprivada, buscant també aliances amb el món local i empresarial, perquè aquest últim tingui un paper protagonista i aposti per la transformació integral.