Carme Riera fa balanç de la tasca realitzada des de Serveis Socials
La tinenta d’alcalde i regidora d’Acció Social, Carme Riera, ha explicat aquest dimecres les principals actuacions que el seu departament està duent a terme en l’àmbit dels serveis socials i que ha volgut emmarcar a partir de tres grans característiques del seu funcionament: “A part dels principis de justícia i equitat, que són universals, a nosaltres ens agrada defensar que som i volem ser un servei proactiu, no reactiu, la qual cosa ens permet estar fent constantment propostes de com podem millorar. També som un servei molt transversal, que ens hem de coordinar amb tots els departaments de l’Ajuntament i amb moltes altres entitats. I, lligat amb això, no cal dir que el treball en xarxa és una de les principals característiques de tota la nostra tasca”. Riera ho ha resumit afirmant que: “Evidentment, treballem amb persones i per a les persones, amb l’objectiu de fomentar la seva autonomia, la seva promoció i la seva corresponsabilitat en tota la seva trajectòria vital”
La tinent d’alcalde ha volgut deixar clar que “sempre hem atès la urgència social. Ho hem fet abans, ho hem fet durant l’època COVID i ho seguirem fent”. I, en aquest sentit, ha assegurat que les urgències que es detecten són sempre ateses i que se segueixen unes línies de treball que tenen continuïtat, però que són compatibles amb d’altres que s’han engegat atès el canvi de les circumstàncies. També ha volgut subratllat que alguns dels projectes desenvolupats van ser consensuats, valorats i en algun cas prioritzats a la taula que es va crear entre tots els grups municipals arran de l’emergència social provocada per la pandèmia. En aquest sentit, Riera ha destacat que en el moment més àlgid de la crisi sanitària també es va posar en marxa un grup de treball conjunt amb la resta de municipis per donar resposta a les necessitats que en aquell moment eren prioritàries, com la gestió de les targes menjador, en què també es van implicar Ensenyament i altres departaments.
Centrant-se en la tasca feta a Igualada, la regidora s’ha referit a l’actuació en l’àmbit de la infància i ha destacat que, en el context de Ciutat amiga de la Infància, s’ha fet un gran treball amb el Consell dels Infants, que es va poder seguir dinamitzant a pesar de la situació de confiament i de crisi sanitària.
Riera també ha posat en valor el repte que va suposar l’organització de l’Estiuet 2020 amb el doble objectiu de garantir la seguretat dels infants i dels monitors i oferir, alhora, una programació atractiva. El resultat final és que hi han participat 290 infants, sumant els diferents espais i torns. Les circumstàncies d’aquest any han comportat un increment de la despesa, que ha estat superior als 150.000 €, i la valoració que les famílies han fet del desenvolupament de les activitats ha estat altament satisfactòria. Aquest bon resultat fa que, atès que no es podrà fer un Saló de la Infància com el que s’organitza habitualment, s’estigui treballant ja en l’organització d’un casal de Nadal, replicant tot allò que ha funcionat bé en el casal d’estiu. En la mateixa línia, Riera ha remarcat el bon funcionament del centres oberts i ha destacat l’acompanyament que les monitores han fet a les famílies i als infants.
En definitiva, ha afirmat la regidora,”en l’àmbit de la infància, hem mantingut els nostres compromisos amb els infants i hem estat capaços de treballar de manera coordinada i generant aquestes bones dinàmiques de relació amb les famílies”.
Pel que fa a l’atenció al domicili, que Riera ha definit com una de les prioritats de la regidora, ha destacat l’increment del nombre d’usuaris de teleassistència i dels àpats a domicili. També s’ha fet seguiment telefònic al domicili dels casos més complexos, ja que inicialment es va haver de reduir el servei per temes de seguretat. Actualment, hi ha més de 900 usuaris en el servei d’atenció a domicili.
Entre els projectes innovadors que s’han posat en marxa, la regidora n’ha destacat un, que entraria en la línia de cuidar el cuidador, que consisteix en la contractació d’integradors perquè les persones cuidadores de familiars dependents puguin disposar d’unes hores lliures a la setmana.
Riera també ha destacat que des de Serveis Socials s’ha garantit en tot moment l’atenció presencial, a diferència d’altres municipis, on només s’ha fet atenció telefònica. “Nosaltres teníem clar, des del primer dia, que en una situació en que la gent ens podia necessitar més que mai, no ens podíem retirar”.
La responsable del Serveis Socials ha afirmat que també s’ha atès l’emergència habitacional, amb la tramitació de tots els ajuts d’urgència social i s’ha fet un especial esforç en el funcionament del Ban de Queviures. Riera ha destacat que s’ha donat resposta a les necessitats en l’àmbit de l’alimentació i la higiene a més famílies que mai. “I en aquest cas voldria destacar la feina dels tècnics, però sobretot, la generositat de tantes i tantes persones i entitats que han col·laborat amb les seves aportacions”. El nombre màxim d’usuaris del BdQ es va assolir el mes de maig, quan es va superar el miler de beneficiaris, una xifra que actualment s’ha reduït i és de 825.
Un altre projecte que ja s’estava valorant i que la situació sanitària ha fet prioritari ha estat el de les targetes moneder, que ja es va posar en marxa a final de juny i ja atén 63 famílies monoparentals, a través de les quals se’n beneficien 183 persones.
Pel que fa a l’abordatge de la vulnerabilitat energètica, des de la setmana passada es disposa d’un nou recurs, que és el punt d’assessorament energètic d’Igualada, que ofereix la informació, l'atenció i la intervenció necessària per a què les persones puguin exercir els seus drets energètics i les companyies no els neguin l'accés als subministraments bàsics.
Finalment, Riera ha explicat que l’Ajuntament i totes les entitats que formen part de la Xarxa per a la Inclusió estan treballant en la proposta del nou pla d’acció comunitària i inclusió.