Dispositiu especial de seguretat i organització per Festa Major
L’Ajuntament d’Igualada ha presentat aquest dimecres, 13 de juliol, el dispositiu d’organització i seguretat que acompanyarà, del 22 al 29 d’agost, la celebració de la Festa Major 2016. El tinent d’alcalde de Qualitat Urbana, Jordi Pont, ha recordat que “ens trobem davant d’un esdeveniment que s’allarga pràcticament una setmana però que concentra gran part de les activitats entre dijous i diumenge, algunes amb gran aglomeració de gent i unes altres amb elements, com el foc o la pirotècnica, que exigeixen mesures de prevenció i protecció específiques”. És també, segons ha explicat, “una celebració que requereix un gran desplegament humà i material pel que fa als serveis municipals”. Segons el regidor, un centenar d’efectius vetllaran per la seguretat i la prevenció i una seixantena més desenvoluparan tasques de muntatge, logística i neteja. En total, doncs, al voltant de cent seixanta persones desenvoluparan aquestes tasques.
Seguretat ciutadana, ordre públic i trànsit · Policia Local i Mossos d’Esquadra duran a terme novament un dispositiu conjunt per a garantir la seguretat, especialment en horari nocturn. Enguany, a més, treballaran amb un únic sistema de comunicació per a coordinar-se en l’àmbit de la Festa Major. Segons han detallat l’Inspector en Cap de la Policia Local, Jordi Dalmases, i l’Inspector en Cap de l’ABP Anoia dels Mossos d’Esquadra, Damià Larriba, l’Espai Barraques, la Revetlla de les Places i els concerts de la Plaça de Cal Font, entre altres, comptaran amb una cobertura especial per a prevenir fonamentalment baralles, robatoris i infraccions administratives per la venda d’alcohol a menors. Hi haurà unitats dels dos cossos policials visibles al voltant d’aquests espais perquè els ciutadans hi puguin recórrer si ho necessiten, agents de paisà a l’interior i unitats d’intervenció dels Mossos d’Esquadra a poca distància, que podran actuar en cas de desordre públic. Zones específiques com les Barraques i els concerts compten també amb personal de seguretat privada.
Durant els dies de la celebració es reforçaran els controls preventius al volant, per a detectar alcoholèmies o consum de drogues. La Policia Local, a banda, planifica un dispositiu especial de trànsit que, com és habitual, implicarà nombrosos talls de carrers i alteracions en la circulació de vehicles particulars i transport públic. Totes les afectacions derivades dels actes de la Festa Major se senyalitzaran i regularan convenientment.
Dispositiu de Protecció Civil · Aquelles activitats amb un major índex de risc compten amb un pla específic de Protecció Civil, elaborat des de l’Ajuntament de manera coordinada amb Bombers, Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), Hospital d’Igualada, Creu Roja, Policia Local i Mossos d’Esquadra, per tal de garantir una òptima capacitat de reacció, en cas que sigui necessària.
Tots aquests actes compten, com a mínim, amb la cobertura d’una ambulància i aproximadament una desena d’efectius, entre voluntaris de Protecció Civil i personal sanitari. Això inclou aquells actes amb presència de foc i participació de colles de diables, com les cercaviles i els correfocs. El piromusical de final de festa a la Plaça de Cal Font, però, té un pla específic d’autoprotecció, que implica la mobilització de més efectius, incloent vehicles de Bombers i preventius extra de Creu Roja. Altres cites, com els Jocs Bèsties, les Barraques, els concerts a Cal Font, la Revetlla de les Places o l’Exhibició Castellera, també disposaran dels corresponents preventius sanitaris i voluntaris de Protecció Civil.
Brigada Municipal i recursos logístics · La Brigada Municipal d’Obres, amb el suport del Taller Àuria, treballarà durant dotze dies, amb aproximadament una quinzena de persones dedicades diàriament al muntatge previ i al posterior desmuntatge de barraques, escenaris, empostissats, carpes, quadres elèctrics i tots aquells elements que siguin necessaris per al desenvolupament de les activitats. També duran a terme el trasllat d’altres elements sol·licitats per les entitats, com poden ser gegants i capgrossos, taules i cadires o tanques i senyals per delimitar espais. En total, aquests efectius dedicaran aproximadament mil hores de feina a aquestes tasques.
Reforç de la neteja viària · Els serveis de neteja també duen a terme un desplegament especial per la Festa Major. Es dóna especial cobertura a les cercaviles i correfocs que deixen residus pirotècnics al seu pas i a altres activitats específiques com els Jocs Bèsties, l’Operació Cigró, el Fes-ta el Dinar o l’Esmorzar del Sant. En la majoria de casos, es mobilitza un camió cisterna amb conductor, tres o quatre escombradores amb conductor i cinc o sis operaris a peu, en funció de la brutícia prevista.
Es posa també especial atenció en la zona de Barraques del Rec i a la zona de concerts de Cal Font, fent passar cada matí un equip amb hidronetejadora. Altres actes que no generen tanta brutícia, com és l’Exhibició Castellera, només requereixen l’actuació d’una escombradora i un operari a peu.
Es reforça, finalment, la recollida i gestió de residus, dotant de contenidors de selectiva i rebuig els actes que en generen i recollint-los en finalitzar.
Crida al civisme i la responsabilitat · Des de l’Ajuntament d’Igualada es vol fer una crida al civisme. Jordi Pont ha recordat “la importància de respectar l’espai públic i el mobiliari urbà i de seguir les recomanacions de seguretat i a les instruccions dels organitzadors dels actes en tots els casos”. El segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament ha apuntat que “aquests han de ser dies de festa i de celebració per a tothom, però cal saber gaudir també amb un punt de responsabilitat”.