Igualada liderarà un projecte URBACT III
Igualada ha estat una de les vint-i-una ciutats escollides per liderar un nou projecte dins del programa URBACT III de la Unió Europea, una iniciativa que té per objectiu concretar accions per al desenvolupament urbà sostenible a nivell econòmic, social i mediambiental, en base a l’intercanvi d’experiències entre les ciutats europees. Aquest dimecres n’han explicat els detalls la tinent d’alcalde de Dinamització Econòmica, Àngels Chacón, i el regidor de Comerç, Pere Camps.
En aquesta nova convocatòria URBACT III, el projecte RetailLink, presentat per Igualada, ha estat un dels vint-i-un seleccionats per la Unió Europa. Si en l’anterior edició del programa, l’URBACT II, l’eix del projecte liderat per la capital de l’Anoia va ser la salut, ara l’àmbit que s’abordarà és el del comerç. Igualada treballarà conjuntament en la fase inicial amb les ciutats de Basingstoke (Regne Unit), Fermo (Itàlia), Hengelo (Holanda), Bistrita (Romania) i Sibenik (Croàcia). Altres ciutats que encapçalaran projectes en aquesta edició seran, per exemple, Bilbao amb el projecte URBAN3S, Manchester amb el CSDC, Nàpols amb el 2C, Gènova amb l’Interactive Cities o Rotterdam amb el Resilient Europe.
El pla d’acció RetailLink ha estat desenvolupat pel departament de Dinamització Econòmica de l’Ajuntament d’Igualada, de la mà de l’àrea de Comerç. El seu objectiu és el de definir nous mecanismes que contribueixin a desenvolupar una oferta comercial innovadora en ciutats mitjanes, ajudant a posicionar aquest sector com a generador d’activitat econòmica.
Cada ciutat, involucrant les respectives administracions locals i els seus sectors comercials, hauran de desenvolupar, fruit dels intercanvis que es produiran al llarg d’aquests propers anys, els seus propis plans d’acció local. S’hi analitzaran condicionants com les normatives i regulacions que aborden el comerç, la planificació urbanística i la mobilitat, la cada cop més important influència de les TIC, les noves tendències en els hàbits de consum i les activitats i esdeveniments que ajuden a dinamitzar la seva activitat. En el cas d’Igualada, han avançat Chacón i Camps, el pla d’acció local i l’oferta innovadora que se’n derivin, hauran d’integrar el comerç tradicional, les botigues de fàbrica, els outlets i les activitats de l’espai urbà com el REC.0.
Segon projecte URBACT encapçalat per Igualada · Entre 2012 i 2015, Igualada ha liderat el projecte 4D Cities, dins de l’anterior programa URBACT II, fet que ha permès l’intercanvi d’experiències i estudis conjunts per a orientar el desenvolupament de les ciutats cap a la millora de la salut de les persones. En aquests tres anys, en el marc de l’URBACT II, Igualada ha treballat conjuntament amb municipis com Novara (Itàlia), Leeds (Regne Unit), Eindhoven (Holanda), Jena (Alemanya), Baia Sprie (Romania), Plunge (Lituània) i Tartu (Estònia). Ara, la interacció s’ampliarà a altres ciutats i països i a un àmbit nou, el del comerç.
El nou URBACT III s’organitza al voltant de quatre objectius fonamentals: la millora de la capacitat de les ciutats per gestionar polítiques i pràctiques urbanes de manera integral, coordinada i participativa, el disseny d’estratègies i plans d’acció per les ciutats, la implementació d’aquestes polítiques i estratègies i, finalment, la construcció i intercanvi de coneixement.