Sou a: Inici / Noticies / La 30a Mostra Igualada tanca amb 27.500 espectadors

La 30a Mostra Igualada tanca amb 27.500 espectadors

La Fira ha acollit 39 companyies catalanes, 11 de la resta de l’Estat i 5 internacionals i més de 760 professionals de 400 organitzacions procedents de 9 països
07-04-2019

Avui acaba la 30a Mostra Igualada, que ha tingut lloc del 4 al 7 d’abril. El Mercat estratègic d’espectacles per a infants i joves ha transformat Igualada durant quatre dies en la capital dels espectacles per a tots els públics, amb una bona afluència tant de públic com del sector professional.

La Mostra 2019 ha comptat amb la participació de 55 companyies, de les quals 39 de Catalunya, 11 de la resta de l’Estat i 5 internacionals. La Fira ha estat escenari de 12 estrenes absolutes i 8 a Catalunya.

Amb encara tota la tarda de diumenge per endavant, la Mostra ja supera les 11.209 localitats assolint el 80% d’ocupació de l’aforament dels espais de pagament. Al final del dia d’avui preveu arribar als més de 27.500 espectadors.

Enguany la Fira ha registrat un total de 765 professionals de 401 entitats, superant així la xifra de les edicions anteriors. D'aquests, 370 són catalans, 37 de la resta de l’Estat i 18 internacionals. La Llotja ha acollit un total de 58 expositors i 154 reunions ràpides.

Mostra Igualada 2019: espectacles que et fan créixer · Els plats forts d’aquesta 30a edició han estat l’espectacle inaugural, que va tenir lloc dijous 4 i que va anar a càrrec dels bascos Teatro Gorakada amb El viaje de Ulises i l’espectacle de gran format de celebració dels 30 anys de la Fira, Leonardo, somnis i malsons de Plasticiens Volants. La prestigiosa companyia francesa, que va exhibir l’obra per primer cop a l’Estat espanyol, va aglutinar prop de 4.000 espectadors que van gaudir d’una experiència única i sense precedents a la capital de l’Anoia. A més, l’espectacle va comptar amb la participació i implicació directa de 20 voluntaris i voluntàriesanoiencs.

D’entre les més de cinquanta propostes que s’han pogut veure aquests dies destaquen les estrenes absolutes de Baobab. Un arbre, un bolet i un esquirol de La Pera Llimonera; Back 2 Classics de Planeta Trampolí; Mil bocins de ZiPit Company; Italino Grand Hotel de Companyia La Tal; Joc de cadires de CAL Teatre; Oops! de Teatre Mòbil i Planeta M.Art de Marcel Gros. També les funcions de la Mostra JOVE de PlayOff de La Joven Compañía; CALMA! de Guillem Albà (estrena a Catalunya) i Amor Oscuro [Sonetos] de Viridiana Centro de Producción Teatral. Pel que fa a les propostes internacionals destaquen Piccoli sentimenti dels belgues Tof Théatre; A grande floresta dels portuguesos Teatro do Mar i Superabile dels italians-alemanys Teatro la Ribalta Kunst der Vielfalt.

La Mostra PRO · Enguany el nombre de professionals acreditats ha passat de 682 (2018) a 765 (2019), el que suposa un increment del 12%. La Fira teixeix cada vegada més vincles a nivell internacional. En aquesta edició s’han acreditat programadors de teatres i festivals provinents de països com Alemanya, França, Holanda, Romania, Taiwan, Turquia i la Xina, entre d’altres.

A la xifra de professionals, cal sumar-hi les companyies participants en la programació que fan augmentar el registre a més de 1.000 inscrits. 

De tota l’activitat programada, cal destacar el 10è Mercat de Projectes, les reunions ràpides i la Jornada Professional, enguany dedicada a obrir debat sobre ‘Infància, cultura, ciutat’, que abordava els elements fonamentals de la creació de polítiques culturals dirigides a infants i joves: transversalitat, participació i innovació.
 
La Mostra JOVE ·  Aquest 2019 s’ha consolidat el Grup de Participació Jove, un projecte innovador en què una trentena de nois i noies d’entre 12 i 18 anys, amb la coordinació directa de la Mostra i l’equipament juvenil la Kaserna d’Igualada, han creat un programa amb una quinzena d’activitats paral·leles per complementar la programació oficial a L’Escorxador, el punt de trobada jove. La Mostra JOVE els involucra no només en el disseny de la programació, sinó també en el desenvolupament de tasques de coordinació, planificació, producció i difusió.
 
Pep Farrés s’acomiada com a director artístic · Aquesta 30a edició de la Mostra Igualada ha estat l’última del Pep Farrés, que tanca la seva trajectòria com a director artístic després de cinc anys de feina. Pep Farrés va entrar el 2015 i, des de llavors i juntament amb tot l’equip de la Mostra, ha desenvolupat una proposta artística que ha ampliat i incorporat nous projectes a la Fira d’arts escèniques infantils i juvenils de Catalunya.
 
La Mostra JOVE; el creixement de la Mostra PRO arreu de l’Estat espanyol i a nivell internacional; la Mostra a les escoles; la presentació de la programació per itineraris d’edat i l’ampliació de segments de voluntariat són alguns dels projectes consolidats que s’han impulsat els darrers anys.
 
En els últims cinc anys la Mostra ha tingut per objectiu obrir la Fira a totes les disciplines escèniques i apostar pel mestissatge entre gèneres. “Cada vegada els espectacles són més difícils d’etiquetar i cada vegada incorporen i barregen més gèneres i això, des del meu punt de vista, és molt positiu”, afirma Pep Farrés. “La qualitat, la contemporaneïtat de la proposta, la innovació en el llenguatge escènic, l’aportació en el format i la dramatúrgia han estat criteris artístics bàsics a l’hora de programar”, afegeix. La programació dels darrers anys ha sigut una clara aposta per reivindicar que als nens se’ls pot parlar de tot, una eina per trencar tabús i fer-se preguntes de la mà de les arts escèniques.
 
Una de les aportacions clau de Farrés ha estat la Mostra JOVE: una aposta per l’oferta teatral per als adolescents i joves, per als espectadors de 12 a 18 anys, aquest segment social tan oblidat en molts aspectes, i que també ho és en la cultura. “Des del primer moment ens vam marcar com a objectiu omplir aquest forat de propostes teatrals seductores, d’activitats adreçades a gent jove i organitzades per gent jove.”
 
Des del 2015 la programació incorporava espectacles per a públic jove, però en diversos espais de la ciutat, “al 2016 centralitzem tots els espectacles de la Mostra JOVE a l’Escorxador, un recinte amb múltiples possibilitats i espais. A partir del 2017 un grup de gent jove ens ofereix voler col·laborar amb la Mostra JOVE, els proposem autogestionar l’espai del pati i organitzar activitats amb l’objectiu d’atraure al públic adolescent i jove. A partir del 2017 engeguem, amb col·laboració de la regidoria de Joventut i, concretament, l’equipament juvenil la Kaserna, el Grup de Participació Jove que treballen durant tot el curs organitzant la dinamització d’aquest espai”, explica Farrés.
 
A nivell professional, cada any s’han incrementat el número de propostes rebudes per actuar a la Mostra. La Fira s’ha obert cap a l’Estat espanyol i cap a Europa i cada vegada és més coneguda i valorada, motiu pel qual es reben moltes propostes de creadors espanyols i internacionals. Els darrers anys la Mostra ha aconseguit seduir professionals vinguts d’arreu: “Això confirma que les activitats que organitzem per a professionals interessen, i consoliden la Mostra com a cita imprescindible al calendari de les fires i festivals estratègics.”
 
En aquests cinc anys l’equip de Farrés també ha intentat posar el seu granet de sorra per dignificar el sector a nivell de qualitat. “Hem intentat contribuir perquè tots els agents transitin igual pel teatre familiar que pel teatre per a adults, malgrat que encara hi ha molta feina per fer”, assegura.

Un altre eix destacat d’aquests cinc anys és l’aposta per La Mostra a les escoles, creant accions perquè els escolars coneguin i visquin la Fira. “Sobretot les reunions informatives amb els mestres perquè tinguin eines per poder triar els espectacles que aniran a veure amb el seu alumnat i l’ampliació de les funcions a escoles i instituts.”
 
Pel que fa al Voluntariat de la Mostra, que des dels seus inicis gestiona el Grup Xarxa Igualada, el projecte de Farrés ha incorporat dues noves branques que eixamplen el grup ja existent: per una banda el Grup de Participació Jove i, per l’altra, el projecte de Famílies Acollidores. “Això ha permès crear lligams entre artistes i espectadors i solucionar la falta de places hoteleres que pateix la ciutat. És un projecte potent del qual n’estem orgullosos”.
 
"Les arts escèniques per a infants i joves estan guanyant prestigi, s’estan dignificant i cada vegada més, són un terreny fèrtil on poder expressar-se amb la màxima llibertat creativa. Però sobretot, no ens enganyem, són un sector econòmic que permet viure de l’ofici, tenir feina amb regularitat i contacte amb el públic pràcticament tots els dies de l’any”, explica Farrés.
 
“El meu pas per la Mostra ha estat una experiència enriquidora, que m’ha permès conèixer millor aquest ofici que tant estimo i viure’l des d’una altra perspectiva. Uns anys de molta feina, de dormir poc però de somiar molt".

La Mostra en xifres

  • Programació

55 companyies
55 espectacles
114 representacions
12 estrenes absolutes
8 estrenes a Catalunya
39 companyies de Catalunya
11 companyies de la resta de l’Estat
5 companyies internacionals
18 espais d’actuació
3 espectacles itinerants
9 muntatges a l’Itinerari 1 – Per als més petits
13 muntatges a l’Itinerari 2 – Per als no tan petits
9 muntatges a l’Itinerari 3 – La Mostra JOVE
24 muntatges a l’Itinerari 4 – Per a tothom

  • Localitats (xifres recollides diumenge al matí)

11.209 localitats
80% ocupació

  • #mostraPRO

765 professionals acreditats
401 entitats acreditades
370 professionals de Catalunya
37 professionals de la resta de l’Estat d’11 entitats
18 professionals internacionals de 14entitats
7 presentacions de projectes al 10è Mercat de Projectes
65 participants a 154 reunions ràpides
58 estands
62 periodistes de 38 mitjans

  • #mostraVOL

80 voluntaris
34 famílies acollidores d’11 municipis

  • La Mostra a les escoles

20 escoles
4.126 alumnes
30 espectacles

Mostra Igualada - Fira d’espectacles infantils i juvenils · Mostra Igualada és la Fira de referència de les arts escèniques per a tots els públics de Catalunya. Un gran aparador dels millors espectacles per a públic infantil i jove, que aplega milers d’espectadors a la capital de l’Anoia i que té com a objectius nodrir les programacions familiars d’arreu del país i afavorir la internacionalització de les companyies que hi  participen. Considerada Mercat estratègic de Catalunya, està organitzada per l’Ajuntament d’Igualada i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. La 31a edició tindrà lloc del 26 al 29 de març del 2020.

(*informació via Mostra Igualada)

  • Compartir