La Conca d'Òdena viu intensament el 25N
El diferents municipis que conformen la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena (MICOD), s’han bolcat en l’organització de diversos actes per a la commemoració d’aquesta diada. Els actes centrals de la jornada van tenir lloc el passat dimecres 25 de novembre amb la presentació de la campanya Si ho vius, parla’n, explica-ho. No callis! a càrrec de la regidora d’Igualtat de l’Ajuntament d’Igualada, Carme Riera.
L’acte va tenir lloc a l’Equipament Juvenil La Kaserna a les 19h, i es va iniciar amb la presentació de la campanya que enguany la Mancomunitat ha tirat endavant amb l’objectiu de prevenir la violència masclista en joves. Una violència que es presenta de forma molt subtil i que el col·lectiu acaba normalitzant i naturalitzant. La campanya es presenta en forma de postals on es visualitzen diverses situacions on aquesta violència és present, per exemple: si constantment vol saber on ets i amb qui estàs..., si et retreu que lligues sempre que parles amb un noi..., si et demana el password de les xarxes com a mostra de confiança..., si et diu que ets una estreta davant d’una relació sexual... En total són 10 les frases que apareixen en la campanya, i que van acompanyades d’un missatge final: És violència masclista! Si ho vius, parla’n, explica-ho, No callis!
La campanya s’ha reforçat també amb un vídeo enregistrat amb alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Montbui que es pot trobar a Youtube el qual s’ha dut a terme en col·laboració amb el Departament de Sanitat i Salut Pública de l’Ajuntament d’Igualada. La campanya s’ha enviat a tots els instituts de la Conca d’Òdena juntament amb altres materials i recursos per a treballar i fer prevenció de violència en joves.
Un cop presentada la campanya es va desenvolupar la xerrada Claus per la detecció de la violència masclista en joves i orientacions per al seu abordatge, a càrrec de Mar Granados i Patri Riera de l’entitat Dones amb Empenta. La xerrada es va centrar en contextualitzar la problemàtica de la violència masclista en el col·lectiu més jove, quins són els factors de risc i de quina manera podem detectar-la per abordar-la. L’entitat va explicar també el projecte Connecta’t amb amor que es desenvolupa en algun dels instituts del territori. Al voltant de 50 persones es van apropar a escoltar aquesta xerrada, entre professorat dels instituts de la Conca i alumnat del CFGS d’Integració Social.
Després de la xerrada va tenir lloc una Marxa de Torxes organitzada pels moviments socials de l’Anoia, contra la violència masclista pels carrers del centre de la ciutat que es va iniciar al Passeig de els Cabres i va acabar a la plaça de l’Ajuntament on es va llegir el Manifest Institucional del Dia Internacional per l’eliminació de la violència envers les dones per part de les regidores d’igualtat de l’Ajuntament d’Igualada Carme Riera i de l’Ajuntament d’Òdena Vanessa Massons. A continuació els col·lectius feministes van llegir el seu Manifest contra la violència masclista.
La commemoració del 25N segueix sent una de les principals accions del Pla d’Igualtat de Gènere de la Mancomunitat de la Conca d’Òdena en la línia estratègica de treball per l’abordatge de la violència masclista. Tot i això cal sumar esforços, cada dia, per a l’eradicació d’aquesta problemàtica tant cruenta que pateixen les dones.
(*notícia via MICOD)

