Campanya de recordatori d'actituds cíviques
L’Ajuntament d’Igualada inicia aquest mes d’octubre una campanya per recordar i incentivar alguns hàbits fonamentals de civisme entre la ciutadania. Aquesta iniciativa, emmarcada dins del projecte Igualada Ciutat Amable, vol esdevenir una acció en positiu, implicant el ciutadà com a persona responsable i protagonista indispensable que ha de fer possible una ciutat millor. Per aquesta raó el lema escollit és “Tu ets el millor exemple”.
En aquesta primera fase s’incideix en aquells àmbits on actualment el consistori ha detectat més mancances, com ara l’ús incorrecte dels contenidors, la cura dels gossos a la via pública o la brutícia en voreres, aparadors i parets. Aquesta vol ser des d’ara, segons ha explicat aquest dimecres el tinent d’alcalde d’Entorn, Josep Miserachs, “una campanya viva i, per això, ja valorem futurs missatges relatius, per exemple, al respecte a les normes bàsiques de trànsit tant pel que fa als vianants com als conductors, al respecte al mobiliari urbà o al respecte al descans dels veïns al voltant dels locals d’oci nocturn”. La campanya ha estat elaborada per la dissenyadora Mireia Sala, de l’estudi igualadí Evvo.
Recordatori d’hàbits sovint descuidats · En allò que fa referència a la neteja i el correcte ús dels contenidors, la primera fase de la campanya inclou missatges com “No llencis el rebuig fora del contenidor” o “Si separes la matèria orgànica, reduiràs els teus residus a la meitat”. La iniciativa, però, també es fixa en altres aspectes com la neteja viària, l’abandonament de mobles i estris vells a la via pública o el fet d’enganxar cartells a les parets i els aparadors en desús, enlloc de fer-ho als espais destinats a aquesta finalitat.
Un altre eix que contempla fa referència als propietaris de gossos, instant-los a portar l’animal sempre lligat, tal com estableix l’ordenança municipal, i a recollir els excrements i dipositar-los al rebuig. Aquesta actuació es veurà reforçada, a més, amb la col·locació de rètols fixes en les principals zones on s’ha detectat la presència d’excrements de gossos, per tal de recordar als propietaris aquesta obligació de recollir les defecacions i mantenir net l’espai públic.
Abast: tots i cadascun dels ciutadans · La difusió de la campanya, que es preveu que s’allargui més enllà de les festes de Nadal, farà servir com a altaveus els principals mitjans de comunicació locals, amb insercions publicitàries. A més, es distribuiran adhesius i postals mitjançant bustiades a totes les llars de la ciutat, per a garantir que el missatge arribi a tothom. Finalment, ha de ser important per l’èxit de la campanya la seva presència a les xarxes socials, que es vol dinamitzar des de l’Ajuntament amb missatge periòdics.
Objectiu: una ciutat de tots i per a tots · L’objectiu final, segons Miserachs, és “augmentar el grau de civisme dels igualadins que, tot i que és raonablement alt, encara hi ha certes actituds que podem polir per a millorar encara més la convivència a la nostra ciutat”. Al seu entendre, aquests primers missatges i els que els han de seguir properament van en aquesta línia, ja que la correcta separació dels residus, la bona disposició d’aquests en els contenidors, la netedat en parets, carrers, places i parcs, i el respecte a les persones i a l’entorn han de permetre assolir una ciutat més neta, amable, natural i acollidora per a les persones que hi habiten.