Un estudi de la Diputació analitza l'impacte del REC Stores
L’àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona ha fet públiques aquest dimecres, 3 de desembre, les conclusions d’un estudi elaborat a petició de l’Ajuntament d’Igualada i dut a terme per l’empresa especialitzada Retail Talent. L’anàlisi, efectuada en dues edicions, una d’hivern i una d’estiu, té per finalitat avaluar l’impacte econòmic directe i indirecte de l’esdeveniment REC Experimental Stores a la ciutat i conèixer el seu àmbit d’influència. N’ha exposat els detalls el diputat delegat de Comerç de la Diputació, Jordi Subirana, acompanyat de l’alcalde la ciutat, Marc Castells, la tinent d’alcalde de Dinamització Econòmica, Àngels Chacón, i tècnics responsables de l’estudi.
Les dades es van recollir al REC.08, entre el 6 i el 9 de novembre de 2013, i al REC.09, entre el 4 i el 7 de juny de 2014, incloent més de 1.200 entrevistes personals i diferents reculls de dades quantitatives, facilitades per l’organització de l’esdeveniment, l’Ajuntament i les empreses i marques participants, entre altres.
Àrea d’influència i motivacions dels visitants · En les dues edicions esmentades, el REC va reunir a Igualada 117.791 visitants, 68.255 en l’edició d’hivern i 49.536 en la d’estiu. Alguns, a més, repeteixen visita en una mateixa edició, fet fa pujar el nombre total de visites en les dues edicions de l’esdeveniment fins a 185.651.
D’aquests visitants, pràcticament un 34% eren residents a la ciutat o a la comarca de l’Anoia i un 66% eren arribats de fora. Destaca especialment el més del 14% de visitants arribats de la ciutat de Barcelona i el més del 38% de la resta de la província. Més del 6% procedien de Lleida, per sobre del 5% de Tarragona, més d’un 1% de Girona i un 2% van arribar de la resta de l’Estat.
Segons destaca l’estudi, dels gairebé 80.000 visitants de fora d’Igualada, pràcticament un 60%, més de 47.000, asseguren que només visiten la ciutat cridats per aquesta cita. Més de 10.000, a més, afirmen ser visitants regulars del municipi per a efectuar les seves compres a les seves botigues i comerços més enllà del REC.
Estimació de l’impacte econòmic directe · El 83,86% dels visitants del REC van realitzar compres a les botigues efímeres del barri, amb una despesa mitjana per persona i dia de 46,83 euros. Durant les edicions .08 i .09, les pop up stores van efectuar més de 150.000 vendes, amb una facturació en conjunt superior als 7,5 milions d’euros. Pel que fa a les marques igualadines presents a l’esdeveniment, aquestes van aglutinar un 42% de la venda total, amb més de 64.000 tiquets emesos i uns ingressos que van superar els 3,1 milions d’euros.
Un altre aspecte contemplat en l’impacte econòmic directe és la despesa en bars i restaurants presents en l’entorn REC. Les persones assistents a l’esdeveniment van gastar-hi més de 624.000 euros, amb un 72% de la despesa corresponent a la gent de fora de la ciutat, un 24% dels igualadins i un 4% dels mateixos expositors.
Pel que fa als proveïdors, es van encarregar serveis a 68 empreses, 63 de les quals eren locals, i van facturar més de 265.000 euros per serveis relacionats amb aquesta cita. L’Ajuntament i empreses municipals, de la seva banda, van tenir uns ingressos extraordinaris superiors als 30.000 euros en concepte de zones blaves i llicències.
Finalment, pel que fa al capítol de l’ocupació, el REC Experimental Stores va donar feina temporal, entre les dues edicions, a 777 persones. D’aquestes, com a mínim 331 eren residents a Igualada i van rebre, entre totes elles, més de 212.000 euros en salaris bruts.
En conjunt, l’impacte econòmic directe anual de dues edicions del REC Experimental Stores per al conjunt de la ciutat és, segons l’estudi, de 4,3 milions d’euros.
Estimació de l’impacte econòmic indirecte · Pel que fa a l’impacte econòmic indirecte, l’estudi realitzat posa en relleu que la meitat de les places hoteleres de la ciutat queden ocupades durant els dies que dura i, en el conjunt de la ciutat, es registra una despesa total superior als 51.000 euros per aquest concepte. El sector de l’hostaleria rep també un impacte molt important, amb uns ingressos a Igualada que superen els 570.000 euros, amb un 70% de la despesa realitzada pels visitants de fora.
Pel que fa al sector comercial de la ciutat, els comerços participants a la inciativa Off REC, que en l’edició .010 ha passat a anomenar-se Slow Shopping, aquests van facturar 836.000 euros, mentre que aquells que no hi van prendre part van superar els 490.000 euros. Entre uns i altres, doncs, l’impacte indirecte de l’esdeveniment va ser de més de 1,3 milions d’euros, un 62% als participants a l’Off REC i un 38% a la resta de botigues. Destaca també el fet que el 58% de la despesa en comerços Off REC la van dur a terme compradors residents a la mateixa ciutat d’Igualada.
Globalment, doncs, l’impacte econòmic indirecte anual per la ciutat supera els 2 milions d’euros. En conclusió, l’estimació de l’impacte econòmic total d’aquesta iniciativa al municipi és de més de 6,3 milions d’euros anuals.
El millor intangible: la marca Igualada · L’últim punt que destaca l’estudi dut a terme per la Diputació de Barcelona fa referència a la imatge que s’enduen de la ciutat els visitants que hi arriben coincidint amb el REC.
Entre els enquestats, la imatge prèvia d’Igualada que tenien abans d’arribar era, de mitjana, d’un 6,20 sobre 10. A partir de la seva visita, però, marxen puntuant Igualada amb un 7,78. L’increment de la valoració de la imatge de la ciutat, en definitiva, s’incrementa en un 25,53%.