Salut Mental

Logo PromocióPromoció de la Salut Mental

Dia Mundial de la Salut Mental

Recursos en Salut Mental

Enllaços d'interès

 

Promoció de la Salut Mental

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), “La salut és un estat complet de benestar físic, mental i social, i no solament l’absència d’afeccions o malalties” (OMS, 1946).

Així mateix, l’OMS descriu la salut mental com la capacitat d’establir unes relacions harmonioses amb els altres, i la participació constructiva a les modificacions de l’ambient físic i social. En aquest sentit, la salut mental és la base per al benestar i funcionament efectiu de les persones i la societat.

La salut mental, doncs, és molt més que no patir una malaltia mental. Implica un estat de benestar psicològic en què l’individu se sent bé, pot desenvolupar les seves capacitats, afrontar les situacions quotidianes d’estrès sense enfonsar-se, tenir relacions satisfactòries o treballar de forma eficient. Es relaciona, doncs, amb aspectes com estar motivat/da i tenir energia, seguretat i autoconfiança, o tranquil·litat i autocontrol, entre d’altres.



Avui i sempre, construeix el teu benestar emocional...

1.  Adopta hàbits de vida saludables:

Dorm el temps necessari 
Recorda que tot gran dia comença després d'haver conciliat un son reparador de qualitat.

Alimenta’t bé
No és casualitat que siguem el que mengem; per tant, opta per seguir una dieta variada i equilibrada, rica en diversos nutrients, i suficient d’acord amb la teva despesa energètica.

Realitza activitat física
Estem programats per viure en moviment, font inesgotable d’endorfines i d’augment de la nostra autoestima. Fes exercici i, a poder ser, a l’aire lliure.

Evita el consum de drogues, incloent alcohol i tabac...

2.  Cultiva i envolta’t de relacions de qualitat en qualsevol àmbit de la teva vida. Contagia i deixa’t contagiar d’emocions positives. I si hi ha quelcom que et preocupi o et faci patir, exterioritza-ho. Busca el recolzament de les persones amb les que confiïs; no t’ho guardis només per tu, comparteix allò que sents.

3.  Dosifica i estableix límits en el consum d’informació, bé provingui dels mitjans de comunicació tradicionals, com de les xarxes socials. Desenvolupa un esperit crític i acota un espai-temps durant el que vulguis prestar-hi atenció. No caiguis en la infoxicació.

4.  Practica hobbies plaents amb els que gaudeixis i aconsegueixis fluir plenament.

5.  No menystinguis, ni oblidis, el poder de l’optimisme i del sentit de l’humor en la generació de benestar. Fomenta’l en qualsevol faceta, bé sigui en la familiar, laboral, personal o social. És un vertader antídot contra l’ansietat i l’estrès.

6.  Aprofita el teu talent i realitza activitats que precisin de les teves competències més desenvolupades; treu partit de les teves fortaleses. És la base per seguir creixent personalment.

7.  Enrola’t en alguna causa benèfica. Què pots fer? Què tens el teu abast? Ajudar els altres sense esperar res a canvi equival a desenvolupar la teva prosocialitat i cultivar la teva xarxa social.

8.  Proposa’t la vivència d’emocions estètiques, bé sigui a través de la música, la pintura, l’escultura o bé la pròpia natura. Cadascun de nosaltres som agents clau per fer efectiu i realitat el nostre benestar emocional, doncs disposem de notable poder decisor per generar-nos i viure experiències agradables.

9.  Procura’t estones de plena connexió amb la teva interioritat. Disposes de tècniques de relaxació, respiració, meditació o mindfulness al teu abast, que poden ajudar a entendre’t, reubicar-te i ser conscient del moment present. Destinar temps a l’acceptació de les emocions és fonamental per comprendre-les. No lluitis contra elles. No les neguis. Totes són útils i legítimes.

10.  Analitza el teu dia, identificant tots els motius pels quals puguis reconèixer i expressar agraïment vers la teva vida. Demà torna a començar un gran dia!


Dia Mundial de la Salut Mental

El Dia Mundial de la Salut Mental, una iniciativa de la Federació Mundial per a la Salut Mental, emparada per l’Organització Mundial de la Salut, uneix esforços per lluitar amb una finalitat comuna des de tot el món: la promoció de la salut mental entre la població amb activitats a més de 100 països del món.

AVÍS! CANVI DE DATA!
TAULA RODONA: "Recursos per a l'ocupació i la salut mental"
29 de novembre de 2017, a les 11h, a l'Aula Polivalent de l'Espai Cívic Centre

Dia Mundial de la Salut Mental 2017

DMSM2017cartell

Dia Mundial de la Salut Mental 2016

Dia Mundial de la Salut Mental 2015

Dia Mundial de la Salut Mental 2014

Dia Mundial Salut Mental 2014

Recursos en Salut Mental

A Igualada, existeixen tres centres especialitzats en salut mental:

Centre de Dia de Salut Mental (CDSM)

  • Manteniment i recuperació d’habilitats personals i socials necessàries per al funcionament de la comunitat
  • Potenciació i suport a la integració social
  • Manteniment de l’autonomia personal
  • Minimització del procés de deteriorament de la malaltia
  • Programes d’atenció individuals, de suport a la família i d’intervenció comunitària
  • Continuïtat assistencial a través de la coordinació amb el Servei de Salut Mental de referència i amb la xarxa de Serveis Socials
  • Facilitats per a la integració en els recursos sociocomunitaris


Centre de Salut Mental d’Adults (CSMA)

  • Informació a la població sobre la salut i la malaltia mental
  • Assistència mèdica i psicològica, orientació i tractament dels trastorns mentals
  • Suport i/o tractament psicosocial per a les famílies dels malalts afectats
  • Coordinació amb altres recursos assistencials, socials i jurídics
  • Prevenció de la malaltia mental: activitats divulgatives, tallers psicoeducatius, assessorament de grups o entitats


Centre de Salut Mental Infantojuvenil (CSMIJ)

  • Diagnòstic, tractament i seguiment dels pacients
  • Atenció i orientació a les famílies
  • Suport a l’atenció primària sanitària per a la detecció i assistència dels trastorns mentals
  • Coordinació amb els serveis sanitaris, educatius, socials i judicials per tal de donar una resposta adequada a les característiques de la salut mental en la infància i l’adolescència
  • Aplicació de diferents programes assistencials: Programa d’atenció als Trastorns Mentals Greus (TMG), Programa d’atenció al trastorn de la conducta alimentària, Programa Salut i Escola, Programa de suport a les residències de la DGAIA
  • Participació en activitats dirigides a la prevenció de la malaltia i desenvolupament de funcions de promoció de la salut mental

Per a més informació sobre els programes i serveis socials i laborals per a persones que tenen problemes de salut mental i per a les seves famílies, accedeix al Mapa de Recursos en Salut Mental a Catalunya

Enllaços d'interès

  • Compartir