URBACT RetaiLink
Igualada és la ciutat líder de la xarxa RetaiLink, que està integrada per Basingstoke (Regne Unit), Fermo (Itàlia), Hengelo (Holanda), Bistrita (Romania), Sibénik (Croàcia), Hoogeveen (Holanda), Liberec (República Txeca), Pécs (Hongria) i Romans (França). Totes tenen en comú que es tracta de ciutats mitjanes, que no són capitals de província i que volen renovar el seu model comercial. Durant els primers mesos del projecte l'equip d'Igualada va visitar tots els socis per a copsar de primera mà les seves necessitats i els seus punts en comú. S'han detectat reptes relacionats amb el comerç que es produeixen a totes les ciutats, com per exemple els locals buits, la manca de relleu generacional o bé la competència amb les grans superfícies.
Treballar un repte local amb una perspectiva global
La regidora de Dinamització Econòmica i coordinadora del projecte, Àngels Chacón, posa de relleu que la dinamització del comerç és un dels principals reptes d'Igualada i també de moltes ciutats mitjanes d'Europa. Per això ,“vam pensar que, sent un dels desafiaments interns que teníem com a ciutat, un programa URBACT seria una bona manera de trobar-hi solucions”, explica. En aquest sentit, la Lead Expert de RetaiLink, Mireia Sanabria, subratlla que la metodologia del programa URBACT “obre portes a nou coneixement i noves perspectives”.
El comerç com a generador d'activitat econòmica
Durant els dos anys del projecte, les diferents ciutats han posat en comú els seus reptes i experiències pel que fa a la dinamització del comerç. A partir de l'intercanvi d'informació i el treball conjunt, s'han desenvolupat estratègies innovadores que permetin estimular aquest sector, per tal que sigui un tractor de desenvolupament econòmic. En les trobades de RetaiLink s'han analitzat condicionants com les normatives i regulacions sobre comerç, la planificació urbanística i la mobilitat, la influència de les TIC, les tendències en els hàbits de consum o els esdeveniments que ajuden a dinamitzar l'activitat comercial.
A través de l'intercanvi d'experiències, cada ciutat ha desenvolupat el seu propi Pla d’Acció Local. Àngels Chacón explica que el principal repte d'aquest projecte a nivell local és “consensuar una proposta innovadora i integrada d'Igualada com a ciutat comercial”. A la capital de l'Anoia, el pla d’acció local sorgit del projecte haurà d’integrar el comerç tradicional, les botigues de fàbrica, els outlets i les activitats com el REC.0.
La importància dels grups de suport local
Els principals agents socials, econòmics i polítics relacionats amb el comerç de cada ciutat han estat convidats a constituir el grup de suport local al projecte RetaiLink. En les trobades del grup de suport es parla de comerç des de la perspectiva de tres grans categories: el comportament dels consumidors; l'oferta comercial de les ciutats; i els aspectes relacionats amb urbanisme, mobilitat i normatives.
Al grup de suport d'Igualada s'hi han implicat unes quaranta persones de diferents sectors i entitats com Igualada Comerç, outlets i botigues de fàbrica, l'associació Nou Centre o Fira d'Igualada, entre molts d'altres. La tinent d'alcalde de Dinamització Econòmica expressa el seu agraïment per “la proactivitat i l'actitud receptiva de totes les entitats”, i assegura que en aquestes trobades “el diàleg entre actors és molt positiu”. Un dels primers resultats tangibles d'aquest treball comú és que s'ha iniciat la creació conjunta i consensuada entre els diferents agents del calendari d'activitats i esdeveniments que es fan a Igualada.
Paral·lelament al d'Igualada, s'han creat grups locals de suport a les diferents ciutats que participen de RetaiLink. El treball de tots els grups de suport local es posa en comú en les diferents trobades transnacionals entre els socis del projecte.
Una aposta clau per a la internacionalització d'Igualada
Cal destacar que la capital de l'Anoia és l'única ciutat de Catalunya que lidera una xarxa de ciutats dins d'aquesta edició del programa europeu URBACT III, posant-se al mateix nivell d'altres municipis com Bilbao, Manchester, Nàpols, Gènova o Rotterdam.
A més, aquesta és la segona vegada que Igualada participa d'un projecte europeu d'aquestes característiques. En l’anterior edició del programa URBACT II, Igualada va liderar el projecte 4D Cities. Entre 2012 i 2015, es va treballar colze a colze amb vuit ciutats europees sobre com orientar el desenvolupament de les ciutats per a millorar la salut de les persones.
Notícies i documents relacionats
Visita la ciutat virtual RetaiLand i accedeix als continguts del projecte RetaiLink!