Punt de consum - OMIC
Regidoria responsable: Entorn Comunitari i Cooperació
Descripció del servei:
La OMIC te com a finalitat proporcionar als ciutadans la informació, l'educació i el suport en matèria de consum, i al mateix temps desenvolupar funcions de gestió i coordinació en aquells temes que incideixen en el món del consum .
Quan compreu un producte o contracteu un servei, sou persones consumidores i usuàries i, com a tals, teniu dret a:
- La protecció de la salut i a la seguretat
- La protecció dels interessos econòmics i socials
- La indemnització i reparació de danys
- La protecció jurídica, administrativa i tècnica
- La informació, l’educació i la formació
- La representació, la consulta i la participació
- Els drets lingüístics
L’Ajuntament d’Igualada, a través del Servei Punt Consum – OMIC, us pot ajudar a fer efectius els vostres drets:
- Donant resposta a les vostres consultes
- Informant-vos sobre la seguretat i els riscos dels diferents productes i serveis que estan presents en el mercat i sobre quins són els vostres drets i deures
- Facilitant-vos la gestió de les vostres reclamacions
- Gestionant i coordinant aquells temes que incideixen en el món del consum i de competència municipal
Què és consum?
Segons el Codi de Consum de Catalunya (Llei 22/2010, de 20 de juliol, de Codi de Consum de Catalunya) parlem de consum quan es donen totes aquestes condicions:
- Entre ambdues parts hi ha una relació de consum (comercialització de béns i/o prestació de serveis), en qualsevol de les etapes següents
- Informació
- Oferta
- Promoció
- Publicitat
- Comercialització
- Utilització
- Venda de béns o subministrament de serveis
- Obligacions posteriors
- El reclamant és una persona física ("particular"), una associació sense ànim de lucre o una comunitat de propietaris.
- El reclamant actua en un àmbit aliè a cap activitat empresarial o professional.
- La part reclamada no és una persona física (excepte treballadors autònoms)
Sí són temes de consum:
- Subministraments (aigua, gas i llum)
- Telefonia i accés a Internet
- serveis turístics
- Restauració
- Transports
- Prestadors de serveis a la llar
- Assegurances
- Serveis financers
- Compra o reparació de productes
No són temes de consum:
- Conflictes laborals
- Drets civils
- Temes de convivència en les comunitats de propietaris
- Relacions amb l'Administració Pública
- Quan un tema de consum estigui sotmès a la via judicial i/o pugui esdevenir una qüestió penal, no es podrà tractar des de les OMIC, ja que el Codi de Consum de Catalunya no atorga competències en aquests supòsits.
Casos pràctics:
- Si no estic d'acord amb la factura d'un hotel o amb els serveis prestats, SÍ que és consum.
- Si m'han robat coses de l'habitació d'un hotel o he caigut a la recepció i m'he fet mal, NO és consum.
- Si sóc un taxista i no em reparen bé el taxi, NO és consum, perquè no sóc usuari final d'aquest vehicle. Si no em reparen bé el meu vehicle particular, SÍ que és consum.
- Si una empresa em reclama un deute i no hi estic d'acord, SÍ que és consum, però si ja he rebut una citació judicial, NO és consum.
- Si deixem un pis de lloguer i el propietari no ens retorna la fiança, SÍ que és consum, però tots els conflictes que puguin sorgir durant el contracte de lloguer, NO són consum.
- Si he tingut un accident laboral i tinc un conflicte amb la mútua de l'empresa, NO és consum.
- Si tinc una mútua sanitària particular i tinc un conflicte, SÍ que és consum.
- Si no estic d'acord amb la factura del gimnàs, tot i ser municipal, SÍ que és consum, però si no estic d'acord amb el preu de la zona blava, NO és consum.
- Si a la meva finca fem obres i no les fan bé, SÍ que és consum. Si el veí de dalt posa la música massa alta, NO és consum.
Queixa’t / Reclama / Denuncia
Quan no se't respectin els drets i vulguis que se't retornin determinades quantitats, quan vulguis que es compleixi o s'anul·li un contracte o un deute, o quan exigeixis la reparació d'un dany sofert, POTS RECLAMAR! AQUÍ trobaràs tota la informació sobre els procediments a seguir: http://consum.gencat.cat/ca/consultes-i-reclamacions/
Enllaços d’interès
- Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya http://ves.cat/ltXz
Agència Catalana del Consum www.consum.cat, on podeu trobar informació sobre els vostres drets, com reclamar-los i les adreces dels organismes de consum.
Qui pot rebre aquest servei?
Qualsevol ciutadà
S'ha de pagar?
No. Aquest servei és gratuït.Com s'hi accedeix?
Atenció presencial:
Visites concertades prèviament
Centre Cívic Nord (C/St. Martí de Tous, 6)
Possibilitat d’hores convingudes.
Atenció telefònica:
93.803.19.50 - ext 2466
email: puntconsum@aj-igualada.net