Sou a: Inici / Serveis / Sanitat i salut pública / Punt de consum - OMIC

Punt de consum - OMIC

La OMIC te com a finalitat proporcionar als ciutadans la informació, l'educació i el suport en matèria de consum, i al mateix temps desenvolupar funcions de gestió i coordinació en aquells temes que incideixen en el món del consum .

Regidoria responsable: Entorn Comunitari i Cooperació

Descripció del servei:

La OMIC te com a finalitat proporcionar als ciutadans la informació, l'educació i el suport en matèria de consum, i al mateix temps desenvolupar funcions de gestió i coordinació en aquells temes que incideixen en el món del consum .

Quan compreu un producte o contracteu un servei, sou persones consumidores i usuàries i, com a tals, teniu dret a:

  • La protecció de la salut i a la seguretat
  • La protecció dels interessos econòmics i socials
  • La indemnització i reparació de danys
  • La protecció jurídica, administrativa i tècnica
  • La informació, l’educació i la formació
  • La representació, la consulta i la participació
  • Els drets lingüístics

 

L’Ajuntament d’Igualada, a través del Servei Punt Consum – OMIC, us pot ajudar a fer efectius els vostres drets:

  • Donant resposta a les vostres consultes
  • Informant-vos sobre la seguretat i els riscos dels diferents productes i serveis que estan presents en el mercat i sobre quins són els vostres drets i deures
  • Facilitant-vos la gestió de les vostres reclamacions
  • Gestionant i coordinant aquells temes que incideixen en el món del consum i de competència municipal

Què és consum?

Segons el Codi de Consum de Catalunya (Llei 22/2010, de 20 de juliol, de Codi de Consum de Catalunya) parlem de consum quan es donen totes aquestes condicions:

  • Entre ambdues parts hi ha una relació de consum (comercialització de béns i/o prestació de serveis), en qualsevol de les etapes següents
            • Informació
            • Oferta
            • Promoció
            • Publicitat
            • Comercialització
            • Utilització
            • Venda de béns o subministrament de serveis
            • Obligacions posteriors
  • El reclamant és una persona física ("particular"), una associació sense ànim de lucre o una comunitat de propietaris.
  • El reclamant actua en un àmbit aliè a cap activitat empresarial o professional.
  • La part reclamada no és una persona física (excepte treballadors autònoms)

Sí són temes de consum:

  • Subministraments (aigua, gas i llum)
  • Telefonia i accés a Internet
  • serveis turístics
  • Restauració
  • Transports
  • Prestadors de serveis a la llar
  • Assegurances
  • Serveis financers
  • Compra o reparació de productes

No són temes de consum:

  • Conflictes laborals
  • Drets civils
  • Temes de convivència en les comunitats de propietaris
  • Relacions amb l'Administració Pública
  • Quan un tema de consum estigui sotmès a la via judicial i/o pugui esdevenir una qüestió penal, no es podrà tractar des de les OMIC, ja que el Codi de Consum de Catalunya no atorga competències en aquests supòsits.

Casos pràctics:

  1. Si no estic d'acord amb la factura d'un hotel o amb els serveis prestats, SÍ que és consum.
  2. Si m'han robat coses de l'habitació d'un hotel o he caigut a la recepció i m'he fet mal, NO és consum.
  3. Si sóc un taxista i no em reparen bé el taxi, NO és consum, perquè no sóc usuari final d'aquest vehicle. Si no em reparen bé el meu vehicle particular, SÍ que és consum.
  4. Si una empresa em reclama un deute i no hi estic d'acord, SÍ que és consum, però si ja he rebut una citació judicial, NO és consum.
  5. Si deixem un pis de lloguer i el propietari no ens retorna la fiança, SÍ que és consum, però tots els conflictes que puguin sorgir durant el contracte de lloguer, NO són consum.
  6. Si he tingut un accident laboral i tinc un conflicte amb la mútua de l'empresa, NO és consum.
  7. Si tinc una mútua sanitària particular i tinc un conflicte, SÍ que és consum.
  8. Si no estic d'acord amb la factura del gimnàs, tot i ser municipal, SÍ que és consum, però si no estic d'acord amb el preu de la zona blava, NO és consum.
  9. Si a la meva finca fem obres i no les fan bé, SÍ que és consum. Si el veí de dalt posa la música massa alta, NO és consum.

Queixa’t / Reclama / Denuncia

Quan no se't respectin els drets i vulguis que se't retornin determinades quantitats, quan vulguis que es compleixi o s'anul·li un contracte o un deute, o quan exigeixis la reparació d'un dany sofert, POTS RECLAMAR!  AQUÍ trobaràs tota la informació sobre els procediments a seguir: http://consum.gencat.cat/ca/consultes-i-reclamacions/ 

Enllaços d’interès

-          Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya http://ves.cat/ltXz

Agència Catalana del Consum www.consum.cat, on podeu trobar informació sobre els vostres drets, com reclamar-los i les adreces dels organismes de consum.


Qui pot rebre aquest servei?

Qualsevol ciutadà


S'ha de pagar?

No. Aquest servei és gratuït.

Com s'hi accedeix?

Atenció presencial:

Visites concertades prèviament

Centre Cívic Nord (C/St. Martí de Tous, 6)

Possibilitat d’hores convingudes.

Atenció telefònica:

93.803.19.50 - ext 2466

email: puntconsum@aj-igualada.net


  • Compartir